ODBORKA EKOLOG, odbornost Příroda okolo vody, odbornost Příroda v horách, odbornost Lesy
ODBORKA EKOLOG
I.stupeň
- splnit podmínky I.stupně odborky ZNALEC ŽIVÉ PŘÍRODY nebo I.stupně některé z jejich odborností nebo I.stupeň odborky ZNALEC NEŽIVÉ PŘÍRODY nebo I.stupně některé z jejich odborností.
II.stupeň
- 1. až 6. podmínku z odbornosti Příroda v horách
- 6 podmínek z odborky Ekolog (z jakékoliv odbornosti)
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- 14 podmínek z odborky Ekolog (z jakékoliv odbornosti)
Odbornost PŘÍRODA OKOLO VODY
I.stupeň
- neuděluje se.
II.stupeň
- 1. až 11. podmínku z odbornosti Příroda okolo vody
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- splnit zbylé podmínky z odbornosti Příroda okolo vody
Podmínky
- Zná naše významné toky a nádrže (přirozené i umělé). Ví, co je povodí, rozvodí a úmoří.
- Ví, jak se liší horní, střední a dolní tok řeky a jaké ryby jsou pro každý úsek typické. Na táboře nebo na výpravě vysvětlí na konkrétních příkladech.
- Pozoruje a určí 10 druhů vodních bezobratlých.
- Pozoruje a určí 10 druhů dřevin rostoucích v zamokřených místech.
- Pozoruje a určí aspoň 5 druhů ryb a 5 druhů obojživelníků.
- S družinou nebo oddílem vyčistí úsek vodního toku nebo upraví studánku.
- Na příkladu rybníka, mokřadu, potoka apod. vysvětlí , co je ekosystém, popíše jeho základní složky, popíše potravní řetězce. Na nástěnku připraví schéma potravního řetězce a vztahů v ekosystému.
- Popíše významné typy vodních a mokřadních přírodních ekosystémů v okolí bydliště nebo tábora, zakreslí do mapky, kterou vyvěsí na vývěsce.
- Během jedné vegetační sezóny provede jednoduché pozorování vývoje populace vybraného druhu vodní či mokřadní rostliny nebo živočicha. Z pozorování pořídí jednoduchý záznam.
- Ví, co jsou bioindikátory, na příkladu družině vysvětlí, jak je lze využít ke zjišťování znečištění vodního toku nebo plochy. Připraví jednoduchou tabulku k určení čistoty vody podle přítomnosti bioindikátorů.
- Vysvětlí, jak jsou ohroženy vodní ekosystémy a jak tomuto ohrožení bránit.
- Pozoruje a určí 10 druhů vodních ptáků a 5 druhů vodních savců, zná způsob jejich života.
- Zná 15 druhů vodních rostlin a řas. Ví co je vodní květ, jak vzniká a co způsobuje.
- Pomocí bioindikátorů zmapuje s družinou kvalitu vybrané vodní plochy nebo toku v okolí bydliště nebo tábora. Zakreslí do mapky na nástěnku.
- Popíše významné typy vodních a mokřadních přírodních ekosystémů v naší republice, uvede příklad a ukáže na mapě.
- Podrobněji pozoruje vybraný vodní nebo mokřadní ekosystém. Popíše jeho abiotické podmínky a druhovou skladbu. Vysvětlí, jaké jsou jeho dominantní druhy a čím je určen jeho charakter.
- Pro družinu připraví pozorování vodních mikroorganismů (mikroskopem nebo lupou). Aspoň 5 z nich určí a vysvětlí jejich úlohu v přírodě.
- Vysvětlí, jaké jsou příčiny záplav, jaký je jejich vliv na krajinu a jak jim lze předcházet nebo zmírnit jejich následky.
- Družině jednoduchým způsobem vysvětlí následující pojmy. Současně k nim připraví informaci písemně formou schémat a obrázků: vznik a vývoj rašeliniště, vznik a vývoj meandrů, význam přirozených břehových porostů a mokřadů pro stabilitu krajiny, plankton, nekton, bentos, samočistící schopnost řeky.
- Má zpracován seznam alespoň 10 titulů odborné a populárně naučné literatury, ví, jak s literaturou pracovat a kde ji sehnat.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění II.stupně této odbornosti.
Odbornost PŘÍRODA V HORÁCH
I.stupeň
- neuděluje se.
II.stupeň
- 1. až 9. podmínku z odbornosti Příroda v horách
- 2 podmínky z odborky Ekolog (z jakékoliv odbornosti)
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- splnit zbylé podmínky z odbornosti Příroda okolo vody
- 2 podmínky z odborky Ekolog (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Vysvětlí, co je ekosystém, popíše jeho základní složky, popíše potravní řetězec. Na vývěsku připraví schéma potravního řetězce a vztahů v ekosystému.
- Na příkladu z horského prostředí vysvětlí, co je přirozená druhová skladba společenstva.
- Popíše významné typy přírodních ekosystémů ve vybraném pohoří (různé typy lesů, mokřady, skály…..), zakreslí do mapky, kterou vystaví na vývěsce.
- Během jedné vegetační sezóny provede jednoduché pozorování vývoje populace vybrané rostliny nebo živočicha žijícího v horách. Z pozorování pořídí jednoduchý záznam.
- Ví, co jsou bioindikátory, na příkladu družině vysvětlí, jak je lze využít ke zjišťování stavu životního prostředí. Pro družinu připraví tabulku využití nějakého bioindikátoru.
- V přírodě porovná různé jedince téhož druhu žijící v odlišných podmínkách, vysvětlí, jak mohou vnější podmínky ovlivňovat růst a životaschopnost jedince.
- Pozná 50 druhů horských organismů (rostlin, živočichů, hub).
- Zná 3 nejvyšší pohoří v ČR, stručně je charakterizuje.
- Ví, jak jsou naše hory ohroženy, vysvětlí možnosti jejich ochrany.
- Popíše významné typy horských přírodních ekosystémů v naší republice (různé typy lesů, kleč, rašeliniště…), uvede příklad a ukáže na mapě.
- Podrobněji pozoruje vybraný horský ekosystém. Popíše jeho abiotické podmínky a druhovou skladbu. Vysvětlí, jaké jsou jeho dominantní druhy a čím je určen charakter.
- Ve vybraném pohoří u nás nebo v zahraničí pozoruje a družině vysvětlí důsledky geologické činnosti ledovců.
- Ví, co jsou endemity a relikty, u každého uvede příklad.
- Ví, kde a jak vznikají laviny, vysvětlí, jaký je vliv laviny na vegetaci.
- Navštíví aspoň jedno pohoří vyšší než 1500m, o jeho přírodě připraví písemné informace pro oddíl (včetně mapek, fotografií ……).
- Zná různé možnosti geologické stavby a vzniku pohoří a vysvětlí je na příkladech z ČR nebo zahraničí. Vysvětlí, jaký může mít geologický charakter hor vliv na jejich vzhled a vegetaci.
- Družině jednoduchým způsobem vysvětlí následující jevy. Současně k nim připraví informaci písemnou formou schémat a obrázků: výškové vegetační stupně, inverze, sukcese a klimax, funkce dravců v přírodě, význam vegetace pro stabilitu svahu.
- Má zpracovaný seznam aspoň 10 titulů odborné a populárně naučné literatury, ví, jak s literaturou pracovat a kde ji sehnat.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění II.stupně této odbornosti.
Odbornost LESY
I.stupeň
- neuděluje se.
II.stupeň
- 1. až 10. podmínku z odbornosti Lesy
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- splnit zbylé podmínky z odbornosti Lesy
- 3 podmínky z odborky Ekolog (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Na příkladu lesa vysvětlí, co je ekosystém, popíše jeho základní složky, popíše potravní řetězec. Na nástěnku připraví schéma potravního řetězce a vztahů v ekosystému.
- Na příkladu vysvětlí, co je přirozená druhová skladba lesního společenstva.
- Popíše významné typy lesů v okolí bydliště či tábora, zakreslí do mapky, kterou vystaví na nástěnce.
- Během jedné vegetační sezóny provede jednoduché pozorování vývoje populace vybrané lesní rostliny nebo živočicha. Z pozorování pořídí jednoduchý záznam.
- Ví, co jsou bioindikátory, na příkladu družině vysvětlí, jak je lze využít ke zjišťování stavu životního prostředí. Pro družinu připraví tabulku využití nějakého bioindikátoru.
- V přírodě porovná různé jedince téhož druhu žijící v odlišných podmínkách, vysvětlí, jak mohou vnější podmínky ovlivňovat růst a životaschopnost jedince.
- Navštíví aspoň tři pralesní rezervace. O každé připraví krátkou informaci na vývěsku.
- Vysvětlí jaké jsou funkce lesa.
- Pozná 50 druhů lesních rostlin, živočichů a hub.
- Ví, jak jsou naše lesy ohroženy, vysvětlí možnosti jejich ochrany.
- Pomocí bioindikátorů zmapuje kvalitu vybrané složky životního prostředí v okolí bydliště nebo tábora. Zakreslí do mapy na nástěnku.
- Popíše významné typy přírodních lesních ekosystémů v naší republice, uvede příklad a ukáže na mapě.
- Podrobněji pozoruje vybraný lesní ekosystém. Popíše jeho abiotické podmínky a druhovou skladbu. Vysvětlí, jaké jsou dominantní druhy a čím je určen jeho charakter.
- Vysvětí, jakou mají v lese úlohu houby (mykorrhiza, paraziti, saprofyti), ke každému typu v přírodě najde tři příklady.
- Vysvětlí, jaké jsou přírodě blízké způsoby hospodaření v lese, ukáže je na konkrétních příkladech.
- Družině jednoduchým způsobem vysvětlí následující jevy. Současně k nim připraví informaci písemně formou schémat a obrázků: foton, vertikální členění rostlinného společenstva, početnost nebo pokryvnost druhu ve společenstvu, sukcese a klimax, cyklický vývoj přirozeného lesního ekosystému.
- Má zpracovaný seznam aspoň 10 titulů odborné a populárně naučné literatury, ví, jak s literaturou pracovat a kde ji sehnat.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění II.stupně této odbornosti.