ODBORKA HISTORIK, odbornost Historie, odbornost Dějiny skautingu, odbornost Národopis, odbornost Sběratelství, odbornost Historie vodních skautů, odbornost Církevní historie
ODBORKA HISTORIK
I.stupeň
- 10 podmínek z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 8 podmínek z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
Odbornost HISTORIE
I.stupeň
- 4 podmínky z odbornosti Historie
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 4 podmínky z odbornosti Historie
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Prokáže znalost historie českého státu na úrovni svého věku.
- Prokáže znalost historie světa na úrovni svého věku.
- Prokáže znalost historie vybraného státu v souvislostech světových dějin.
- Zná historii své obce, svého města.
- Zná historické památky svého region.
- Zná alespoň 10 slavných postav naší historie a události, které je proslavily.
- Zná alespoň 10 slavných postav světové historie a události, které je proslavily.
- Zná základní časové dělení historie (pravěk, starověk…) a dovede je stručně popsat.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost DĚJINY SKAUTINGU
I.stupeň
- 5 podmínek z odbornosti Dějiny skautingu
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 4 podmínky z odbornosti Dějiny skautingu
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Zná ideové předchůdce skautingu.
- Zná zakladatele světového skautingu.
- Má přehled o začátcích skautingu v Anglii.
- Zná začátky skautingu u nás.
- Má přehled o životě a díle A.B.Svojsíka.
- Prokáže znalost o dívčím skautingu ve světě.
- Prokáže znalost o dívčím skautingu u nás.
- Má přehled o historii českého skautingu od počátku po dnešek.
- Ví, kdy se konaly naše skautské sněmy.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost NÁRODOPIS
I.stupeň
- 4 podmínky z odbornosti Národopis
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 3 podmínky z odbornosti Národopis
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Zná některé české a moravské národopisné oblasti (kroje, stavby, zvyky …..).
- Zná některé krajové písně a zvyky (stavění májky, vynášení smrtky, pálení čarodějnic, otvírání studánek, jízda králů …..).
- Zná některé místní báje, pověsti, říkadla, pověry …….
- Zná některou charakteristickou úpravu jídel.
- Zná alespoň 20 národních písní.
- Zná odbornou národopisnou literaturu a beletrii.
- Nacvičí buď sám nebo s družinou a předvede u táborového ohně nebo při jiné skautské akci libovolný výstup – lidové vyprávění, hru na lidový hudební nástroj, zpěv národních písní ….
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost SBĚRATELSTVÍ
Předmětem sbírání mohou být libovolné předměty, rozsah sbírky musí být přiměřený druhu sbíraných předmětů.
I.stupeň
- Své sbírce se věnuje déle než rok a splnil všechny podmínky z odbornosti Sběratelství.
II.stupeň
- Své sbírce se věnuje déle než tři roky a splnil všechny podmínky z odbornosti Sběratelství.
III.stupeň
- Své sbírce se věnuje déle než pět let a splnil všechny podmínky z odbornosti Sběratelství.
Podmínky
- Předloží vlastní sbírku předmětů, která je systematicky a vkusně uspořádána.
- Při rozhovoru prokáže nejen skutečný zájem o zvolený obor sbírky, ale též i přiměřené znalosti o jeho historii, současnosti, parametrech či souvislostech.
- Zná literaturu, zabývající se příslušným oborem.
- Zná případné sběratelské skupiny, spolky či burzy v oboru, navázal s nimi sběratelský kontakt.
Odbornost HISTORIE VODNÍCH SKAUTŮ
I.stupeň
- 8 podmínek z odbornosti Historie vodních skautů
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 8 podmínek z odbornosti Historie vodních skautů
- 3 podmínky z odborky Historik (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Ví, kdo přinesl myšlenku vodních skautů do Čech, odkud a kdy.
- Zná vývoj vlajky a odznaku vodních skautů od roku 1912.
- Zná vývoj kroje a hodnostních označení vodních skautů a skautek.
- Ví, které jsou nejstarší oddíly vodních skautů v České republice.
- Ví, kde a kdy byla první vodácká lesní škola, kdo ji organizoval a vedl.
- Ví, kdo byl J.Wála.
- Ví, proč nejvyšší řád vodních skautů má ve znaku bobra.
- Ví, odkdy vychází Kapitánská pošta a k čemu slouží.
- Ví, kdo byl prvním nositelem olympijské zlaté medaile za vodní disciplínu.
- Vysvětlí, co je HKVS.
- Ví, kdy projela první kanoe Vltavou a Labem a kdo byl její posádkou.
- Ví, na kterém šlechtickém znaku najde kajakáře na člunu.
- Ví, která města mají ve znaku loď nebo vodního živočicha.
- Ví, kdo byl vrátný a pobřežní.
- Ví, co byla navigace a k čemu se zřizovala (stavitelství).
- Ví, které řeky a až kam jsou u nás mezinárodní.
- Ví, kdo přinesl do Čech nový způsob pádlování vkleče na kánoi.
- Zná názvy vodních skautů v zahraničí.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost CÍRKEVNÍ HISTORIE
I.stupeň
- 1. až 7. podmínka z odbornosti Církevní historie (bez podmínky 2b).
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 8. až 11. podmínka z odbornosti Církevní historie (plus podmínku 2b).
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- 12. až 21. podmínka z odbornosti Církevní historie.
Podmínky
- Zná hlavní biblické i nebiblické prameny pro zkoumání života církve v prvních staletích a s jejich pomocí připraví pro své vrstevníky přednášku o vzniku a životě církve v této době.
- A) zná hlavní etapy vývoje církve v prvních dvou tisíciletích (období pronásledování v Římské říši, období Otců a navázání na řecko-římskou kulturu, církev po rozpadu Říše západořímské a její pronikání do germánského světa, rozdělení východního a západního křesťanství, církev ve vrcholném středověku, úpadek evropského křesťanství a reformace, pronikání křesťanství do Asie, Afriky a Ameriky, církev v době „po osvícení“, současná doba) a základní historické souvislosti, které je spoluvytvářely (Římská říše jako „světové imperium“, stěhování národů, rozpad Říše římské, Germáni v Evropě, vznik středověkých států, řádů a klášterů, měst, universit, zámořské objevy……………..). B) o některém období nebo jevu připraví s pomocí odborné literatury (kroniky, legendy, historické práce) podrobnější přednášku pro své vrstevníky.
- Zná hlavní důvody rozkolů: mezi východním a západním křesťanstvím (kulturně politické důvody) a příčiny pozdějšího rozkolu v západním křesťanství (mravní úpadek církve, zvláště kléru).
- Ví, kdy vzniklo, oč usiluje ekumenické hnutí a jaké má dosud výsledky.
- Má přehled o základní struktuře viditelné části církve, o počtu, složení a rozmístění hlavních částí ve světě i u nás a připraví o tom pro své vrstevníky výklad s použitím map.
- Ví, kdo byli Cyril a Metoděj ze Soluně, Vojtěch Slavníkovec, kníže Václav, Anežka Česká, Zdislav z Lemberka, Prokop Sázavský, Matěj z Janova, Jan Milíč z Kroměříže, Arnošt z Pardubic, Jan Hus, Jeroným Pražský, Jan Rokycana, Jan Nepomucký, Petr Chelčický, Jan Amos Komenský, Jan Sarkander, Klement Maria Hofbauer, Jan Nepomuk Neumann, biskup Gorazd, František Tomášek, Josef Zvěřina a o životě a díle jednoho z nich připraví pro své vrstevníky krátký pořad.
- Ví, kdo byli sv.Jiří, Augustin Aurelius, František z Assisi, Tomáš Akvinský, Martin Luther, Jan Kalvín, Terezie z Avyly, František Saleský, František Xaverský, Bartoloměj Las Casas, Jan Bosco, Maxmilián Kolbe, Dietrich Bonhoeffer, Albert Schweitzer, Edita Steinová, Martin Luther King, Jan XXIII., Matka Tereza a Roger Schutz.
- Zná hlavní biblické i nebiblické prameny pro zkoumání života církve do roku 313n.l. a s jejich pomocí připraví pro své vrstevníky alespoň čtyřdílný cyklus o vzniku a životě církve v tomto období.
- Zná hlavní důvody rozkolů: mezi východním a západním křesťanstvím (kulturně politické důvody) a příčiny pozdějšího rozkolu v západním křesťanství (mravní úpadek církve, zvláště kléru), jejich konkrétní podobu i druhotné (teologické) důvody, které z nich byly později vyvozovány (zejména v reformaci pro pojetí církve) – v rozsahu knihy August Franzen „Malé církevní dějiny“.
- 10. Ví, kdy vzniklo, oč usiluje ekumenické hnutí a jaké má dosud výsledky: pro své vrstevníky připraví přednášku (nebo článek) o historii komunity v Taizé.
- Má přehled o základní struktuře viditelné části církve, význačných představitelích, počtu, složení a rozmístění hlavních částí ve světě i u nás a připraví o tom pro své vrstevníky výklad s použitím map.
- Prokáže znalost hlavních pramenů pro zkoumání historie církve (včetně jejich hodnověrnosti a možností využití).
- Prostudoval některé ze současných, v češtině dostupných souhrnných přehledů o církevních dějinách pojatých z katolické i protestantské pozice (August Franzen „Malé církevní dějiny“, Amedeo Molnár – některá přehledová práce, M.Bič, J.L.Hromádka, R.Říčan, J.B.Souček – „Základy učení křesťanského“ – 3.kapitola, Jaroslav Kadlec „Přehled českých církevních dějin“…….) a připraví z toho pro své vrstevníky cyklus přednášek (čánků).
- Prostudoval některou z historických prací o Ježíši Nazaretském (Günter Bronkamm „Ježíš Nazaretský“, Wolfgang Trilling „Hledání historického Ježíše“, Traugott Holz „Ježíš z Nazareta“, Gerd Thiessen „Galilejský“…..) a připraví o tom přednášku či článek.
- Seznámil se s knihou „Čtyři vyznání“ (augspurské, bratrské, helvétské a české) a připravil o tom přednášku nebo populárně vědecký článek.
- Seznámil se s Palackého hodnocením úlohy křesťanství a církví v našich dějinách a uspořádal o tom pro své vrstevníky přednášku.
- Zná Masarykovo pojetí českých dějin (Českou otázku) a připraví o něm pro své vrstevníky přednášku s ukázkami.
- Prostudoval Pekařovu práci „O smyslu českých dějin“, některé práce Petra a Ivany Čornejových o době husitské a pobělohorské, knížku Václava Vaška „Neumlčená“ a obohatí tím program oddílu.
- Prokáže chyby a jednostrannosti v knize Pavla K. Mráčka „Příručka církevních dějin“.
- Sleduje práci „husovské komise“ a komise pro zkoumání 17. a 18. Století a připraví o současném stavu této práce pro své vrstevníky přednášku nebo o tom napíše několik článků.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění nižšího stupně této odbornosti.