ODBORKA LITERÁT, odbornost Literatura, odbornost Kronika, odbornost Novinář, odbornost Znalost bible
ODBORKA LITERÁT
I.stupeň
- 2 podmínky z odbornosti Literatura
- 2 podmínky z odbornosti Kronika
- 2 podmínky z odbornosti Novinář
- 2 podmínky z odbornosti Znalost bible
- 4 libovolné podmínky z odborky Literát (z jakýchkoliv odborností).
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 1 podmínka z odbornosti Literatura
- 1 podmínka z odbornosti Kronika
- 1 podmínka z odbornosti Novinář
- 1 podmínka z odbornosti Znalost bible
- 4 libovolné podmínky z odborky Literát (z jakýchkoliv odborností).
Odbornost LITERATURA
I.stupeň
- 1.-5. podmínka z odbornosti Literatura
- 2 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 4 podmínky z odbornosti Literatura
- 2 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- 3 podmínky z odbornosti Literatura
- 2 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- S oblibou hodně čte, vede si čtenářský deník. Předloží záznam za půl roku.
- Zná z vlastní četby základní díla literatury pro děti a mládež (české i světové) a doporučuje je ostatním.
- O přečteném dovede souvisle vyprávět na družinové schůzce.
- Má přečteno vždy alespoň jedno dílo od 5 známých českých spisovatelů.
- Dovede recitovat s porozuměním alespoň 10 básní podle vlastního výběru.
- Ví, kde je nejbližší veřejná knihovna.
- Založí si vlastní knihovničku a předloží katalog.
- Má přehled o současné skautské literatuře, odborné i beletrii, o skautských časopisech.
- Zná v hlavních rysech dějiny české literatury.
- Zná základní literární druhy a směry.
- Dovede jmenovat alespoň některé autory světové literatury a zařadit je do souvislostí časových i jiných (druh, literární směr …..).
- Orientuje se v současné literatuře pro mládež a doporučuje ji ostatním.
- Přečtenou povídku nebo báseň kriticky rozebere a zhodnotí, příp. ji doporučí ostatním členům oddílu.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost KRONIKA
I.stupeň
- 1.-6. podmínka z odbornosti Literatura
- 3 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- splnit zbylé podmínky z odbornosti Kronika
- 3 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Vede po dobu 1 roku kroniku své družiny či oddílu.
- Zná historii svého oddílu a střediska.
- Zná historii českého skautingu.
- Zná (v rozsahu přiměřeném věku) dějiny svého národa.
- Umí vyprávět o přečtené kronice, příběhu, historické povídce apod.
- Používá gramaticky i slohově správné češtiny.
- Vede po dobu jednoho roku kroniku svého oddílu nebo střediska.
- Zná významné historické památky v místě svého bydliště a dovede s nimi seznámit o ostatní.
- Pravidelně čte a zajímá se o kulturní dění ve svém okolí.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost NOVINÁŘ
I.stupeň
- 1.-4. podmínka z odbornosti Novinář
- 3 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- splnit zbylé podmínky z odbornosti Novinář
- 3 podmínky z odborky Literát (z jakékoliv odbornosti)
Podmínky
- Napíše příspěvek (článek, referát), o některé oddílové nebo střediskové akci tak, aby mohl být uveřejněn v denním tisku.
- Předloží alespoň tři své příspěvky, které byli uveřejněny v některém skautském časopisu.
- Sestaví návrh propagačního materiálu propagujícího družinu, oddíl nebo středisko.
- Sleduje pravidelně denní tisk a předloží výstřižky týkající se skautské činnosti a výchovy.
- Stará se alespoň po dobu jednoho roku o vydávání oddílového nebo střediskového časopisu, přispívá svými články i na vývěsku oddílu.
- Po dobu jednoho roku přispívá svými články do nějakého skautského časopisu, oblastního nebo ústředního.
- Umí vysvětlit zvláštnost jednotlivých literárních útvarů – povídka, novela, fejeton, román apod.
- Vysvětlí co je autorské právo a copyright.
- Připraví alespoň jednoho člena oddílu ke splnění I.stupně této odbornosti.
Odbornost ZNALOST BIBLE
Smyslem této odbornosti je poznat a oblíbit si ústřední knihu nejen židovství a křesťanství, ale celé evropské civilizace a toto poznání zprostředkovávat ostatním. Plnit ji mohou všichni.
I.stupeň
- 1.-7. podmínka z odbornosti Znalost Bible
II.stupeň
- splnit podmínky I.stupně
- 8.-13. podmínka z odbornosti Znalost Bible
III.stupeň
- splnit podmínky II.stupně
- zbylé podmínky z odbornosti Znalost Bible
Podmínky
- Zná rozdělení Bible (na knihy, patřící do skupin Zákon, Dějiny, Moudrost, Proroctví – Starý zákon; evangelia, listy, apokalypsa – Nový zákon), dobře se v ní orientuje (podle standardních zkratek v ní dokáže spolehlivě hledat).
- Rozlišuje židovské písmo a křesťanský kánon Bible v hlavních tradicích (pravoslavní, katolické a reformační) – zná pro jednotlivé tradice kritéria výběru knih do kánonu. (vysvětlení lze nalézt např. v úvodech k ekumenickému překladu Bible)
- Zná základní historické, kulturní a společenské souvislosti vzniku Bible v rozsahu úvodů Bible, Starý zákon a Úvod do Nového zákona v ekumenickém vydání Bible.
- Přečetl knihu Jana Sokola „Čtení z Bible“ nebo jinou obdobnou knihu.
- Připraví pro ostatní alespoň tři různé programy čerpající z Bible (soutěž, hru, výstavku, vyprávění…….).
- Prokáže schopnost rozlišovat základní literární druhy v Bibli.
- Nalezne v umění alespoň 5 příkladů inspirace Biblí (obrazy, film, literatura, sochařství……).
- Má svou vlastní Bibli, ze které si pravidelně čte.
- Spolehlivě rozlišuje různé základní literární formy a dokáže to s pomocí komentářů k ekumenickému vydání uplatnit i na komplikovanějších příkladech (1. až 11. Kapitola Geneze, Exodus, Jozue, Job, Jonáš).
- Dovede vysvětlit, co rozumí křesťanská tradice „inspirací Písma“ a zná nejtypičtější případy z dějin, kdy chybné chápání této inspirace vedlo ke konfliktům s vědou.
- Zná z paměti některé biblická podobenství a jejich výklad, což předvede vhodnou formou (vyprávěním, dramatizací, hrou…) svým vrstevníkům.
- Pomůže některému mladšímu dítěti „objevit“ Bibli (pravidelně mu z ní čte, vypráví mu biblické příběhy, pomáhá mu poznávat, jak může Bible mluvit i dnes k nám).
- Předvede alespoň deset příkladu, kdy dnešní lidé používají biblická rčení, aniž si to většinou uvědomují („solný sloup“, Kdo nepracuje, ať nejí“…..) – včetně nalezení původních mist v Bibli.
- Přečetl celou ekumenickou Bibli včetně komentářů.
- Dovede jasně charakterizovat obsah všech knih Bible (včetně deuterokanonických – apokryfních), v rozsahu úvodů ekumenického překladu Bible.
- Dovede vrstevníkům vysvětlit, co rozumí reformační tradice zásadou „sola Scriptura“.
- Přečetl dokument 2.vatikánského koncilu „O božím slově“ a dovede ho vrstevníkům přetlumočit.
- Dovede na konkrétních příkladech uplatnit základní Augustinovo pravidlo interpretace biblického textu. Ví, jak se jednotlivé křesťanské tradice snaží řešit potřebu nalézání správného výkladu.
- Přečetl alespoň 4 populárně odborné knihy o Bibli, které v současné době v češtině existují, a tuto znalost prokáže vhodnou formou (přednáška, článek, pořad, diskuze apod.).
- Spolehlivě ovládá rozlišování literárních druhů v Bibli a dovede ho používat v konkrétních příkladech při interpretaci biblického textu.
- Je v kontaktu s nějakým současným českým biblistou (např. účast na seminářích nebo písemným kontaktem).
- Seznámil se s židovskou literaturou vycházející z Bible (talmud, midraše, chasidská vyprávění) a připraví o tom pro své vrstevníky program (literární pásmo, hru …..).
- Ví, jaký je vztah islámu k Bibli (a dovede to konkrétně doložit na textech Koránu).
- Připraví alespoň dva členy oddílu ke splnění odbornosti Znalost Bible nižšího stupně.
- Zná alespoň deset významných uměleckých či vědeckých děl inspirovaných Biblí (opery, romány, vědecké teorie apod.).